CMDB

ServiceNow-plattformen har såväl funktioner som metodik för att implementera CMDB och ser till att din organisation får ut maximal nytta ur ITIL-processerna.

Vad är CMDB?

Configuration Management Database, CMDB, eller konfigurationsdatabas på svenska, är ett centralt, virtuellt förråd för att lagra, hantera och underhålla relationen mellan företagets konfigurationsuppgifter. Dessa kan bestå av hård- och mjukvara men även av information om system, lokaler och personer.

CMDB och tillhörande konfigurationshanteringsprocesser är fundamentet för modern IT-drift. Med en CMDB kan företag och organisationer hantera data från olika IT-komponenter på en plats, oavsett var de fysiska enheterna finns.

Den centraliserade konfigurationsinformationen gör det enklare att förstå kritiska konfigurationsobjekt och deras inbördes relationer. CMDB förser beslutsfattare med den information som behövs för att fatta bättre affärsbeslut och driva effektiva ITSMprocesser. Det är också ett viktigt verktyg för konsekvensanalys, rotorsaksanalys, audits, incidenthantering och förändringshantering.

Man ska inte förväxla konfigurationshantering med IT Asset Management, ITAM. ITAM är ett brett område som överlappar, involverar och integrerar med andra processer som beställningar, lagerhantering, inköp och ekonomi – och även konfigurationshantering. Vid första anblick kan man tro att termerna är utbytbara. De kan visserligen hantera samma typer av komponenter, men behandlar olika aspekter av dem.

ITAM fokuserar på IT-tillgångarnas livscykel. Det spårar och hanterar varje tillgång från beställning hela vägen genom upphandling, distribution, implementering och support, ända fram tills den tas ur bruk och avinstalleras. En CMDB däremot fokuserar på den data som används för att hantera tillgångar inom ett IT-landskap.

För att olika ITIL-initiativ som incidenthantering, förändringshantering och problemhantering ska lyckas med att anpassa IT till affärskraven, bör besluten baseras på korrekt och aktuell information. Det är här som konfigurationshantering kommer in i bilden.

Tillgångarnas konfigurationsdata tillsammans med deras inbördes konfigurationsrelationer behöver lagras någonstans. Oftast, och helst, är detta en CMDB. Den lagrar i huvudsak tre sorters information:

  • Tillgångar = konfigurationsobjekt (Configuration Items, CI)
  • Relationer/beroenden mellan CI och andra relaterade enheter
  • Annan konfigurationsdata

Den största utmaningen som CMDB löser är silotänkande och inaktuell information. Innan man inför CMDB har de flesta organisationer sin data spridd i olika system med olika ägare. Det gör det svårt att få en helhetssyn av alla CI och deras inbördes förhållanden och beroenden, och ännu svårare att veta vilken information som är uppdaterad eller inte. Det är lätt att missa viktiga sammanhang vilket påverkar riskbedömning, rapportering och leder till sämre beslut. I slutändan kostar det företaget både tid, pengar och renommé.

Med CMDB kan systemadministratörer, IT-chefer och applikationschefer bättre lösa problem, hantera incidenter, distribuera nätverkskomponenter, planera strategier, göra budgetprognoser och snabbare komma fram till beslut, för att nämna några exempel

CMDB i ServiceNow

ServiceNow-plattformen har såväl funktioner som metodik för att implementera CMDB och ser till att din organisation får ut maximal nytta ur ITIL-processerna. ServiceNow erbjuder också tjänsten Discovery, ett kraftfullt verktyg som modulerar och populerar informationen som ska in i CMDB.

Exempel på användningsområden

Planering

Teknikchefer behöver CMDB-data för att planera, såväl för övergripande områden som företagsarkitektur och portföljhantering.

Bokföring

IT-ekonomi kräver register över applikationer eller servicekoder för att kunna fördela fakturor och hantera företagsekonomin.

Drift

En CMDB förbättrar ett antal ITSM-processer, inklusive förändringshantering, incidenthantering och problemhantering.

Fördelar med CMDB i ServiceNow

Fördelarna med CMDB är många, här är några exempel:

CMDB-ramverket CSDM

Common Service Data Model (CSDM) är ett CMDB-ramverk som möjliggör och supporterar olika strategier inom konfigurationshantering. CSDM fungerar som en guide till en best practice hur du ska modellera din konfigurationsdata och implementations-ambition. Många produkter från ServiceNow har databeroenden som existerar inom CSDM-modellen.

Så här kan Netgain hjälpa dig med CMDB-modulen i ServiceNow

Netgain har bred erfarenhet av att implementera CMDB-lösningar hos organisationer i olika branscher. Våra specialister lotsar dig genom hela CMDB-processen eller tar vid där ni inte kommer vidare. Vi hjälper dig med:

VILL DU VETA MER?

Vi är experter på ServiceNow pratar gärna med dig om hur vi kan hjälpa din verksamhet.

Mer om ServiceNow

Förbättra cybersäkerhet och sårbarhetshantering, vilket gör lagarbete lättare för olika avdelningar.
Kom ifrån ineffektivitet, bristande transparens och svårigheter att uppfylla medarbetares förväntningar. Möjliggör istället interaktiv kommunikation mellan HR och medarbeter i realtid.
Netgain har tagit fram en digital lösning för svenska organisationer med krav på personalsäkerhet. I lösningen som bygger på ServiceNows standardkomponenter, portaler och automationsflöden, finns genomtänkta strukturer och processer.
ServiceNow medför en rejält förbättrad användarupplevelse för medarbetarna i din organisation.
Med SPM-modulen i ServiceNow får du ett verktyg som samlar och optimerar all data för att öka affärsnyttan.
Få bättre insikt och fatta bättre beslut om risker med realtidsinformation. Öka produktiviteten och sänk kostnaderna genom automatiserade arbetsflöden i hela organisationen, och stöd en effektiv strategi för styrning, riskhantering och efterlevnad (GRC).
Optimera din cybersäkerhet och sårbarhetshantering och underlätta för olika avdelningar att arbeta tillsammans.
Förbättra kundupplevelsen genom att effektivisera och förenkla kundserviceprocesserna. Med en integrerad plattform får ditt företag bättre kontroll över kundinteraktioner och kan leverera överlägsen service.
IT
Skapa en modern och attraktiv IT-tjänsteupplevelse. Implementera säkra och automatiserade digitala processer för att förutse och förebygga problem, öka produktiviteten och leverera skalbara lösningar.