CMDB

ServiceNow-plattformen har såväl funktioner som metodik för att implementera CMDB och ser till att din organisation får ut maximal nytta ur ITIL-processerna.

Vad är CMDB?

Configuration Management Database, CMDB, eller konfigurationsdatabas på svenska, är ett centralt, virtuellt förråd för att lagra, hantera och underhålla relationen mellan företagets konfigurationsuppgifter. Dessa kan bestå av hård- och mjukvara men även av information om system, lokaler och personer.

CMDB och tillhörande konfigurationshanteringsprocesser är fundamentet för modern IT-drift. Med en CMDB kan företag och organisationer hantera data från olika IT-komponenter på en plats, oavsett var de fysiska enheterna finns.

Den centraliserade konfigurationsinformationen gör det enklare att förstå kritiska konfigurationsobjekt och deras inbördes relationer. CMDB förser beslutsfattare med den information som behövs för att fatta bättre affärsbeslut och driva effektiva ITSMprocesser. Det är också ett viktigt verktyg för konsekvensanalys, rotorsaksanalys, audits, incidenthantering och förändringshantering.

Man ska inte förväxla konfigurationshantering med IT Asset Management, ITAM. ITAM är ett brett område som överlappar, involverar och integrerar med andra processer som beställningar, lagerhantering, inköp och ekonomi – och även konfigurationshantering. Vid första anblick kan man tro att termerna är utbytbara. De kan visserligen hantera samma typer av komponenter, men behandlar olika aspekter av dem.

ITAM fokuserar på IT-tillgångarnas livscykel. Det spårar och hanterar varje tillgång från beställning hela vägen genom upphandling, distribution, implementering och support, ända fram tills den tas ur bruk och avinstalleras. En CMDB däremot fokuserar på den data som används för att hantera tillgångar inom ett IT-landskap.

För att olika ITIL-initiativ som incidenthantering, förändringshantering och problemhantering ska lyckas med att anpassa IT till affärskraven, bör besluten baseras på korrekt och aktuell information. Det är här som konfigurationshantering kommer in i bilden.

Tillgångarnas konfigurationsdata tillsammans med deras inbördes konfigurationsrelationer behöver lagras någonstans. Oftast, och helst, är detta en CMDB. Den lagrar i huvudsak tre sorters information:

  • Tillgångar = konfigurationsobjekt (Configuration Items, CI)
  • Relationer/beroenden mellan CI och andra relaterade enheter
  • Annan konfigurationsdata

Den största utmaningen som CMDB löser är silotänkande och inaktuell information. Innan man inför CMDB har de flesta organisationer sin data spridd i olika system med olika ägare. Det gör det svårt att få en helhetssyn av alla CI och deras inbördes förhållanden och beroenden, och ännu svårare att veta vilken information som är uppdaterad eller inte. Det är lätt att missa viktiga sammanhang vilket påverkar riskbedömning, rapportering och leder till sämre beslut. I slutändan kostar det företaget både tid, pengar och renommé.

Med CMDB kan systemadministratörer, IT-chefer och applikationschefer bättre lösa problem, hantera incidenter, distribuera nätverkskomponenter, planera strategier, göra budgetprognoser och snabbare komma fram till beslut, för att nämna några exempel

CMDB i ServiceNow

ServiceNow-plattformen har såväl funktioner som metodik för att implementera CMDB och ser till att din organisation får ut maximal nytta ur ITIL-processerna. ServiceNow erbjuder också tjänsten Discovery, ett kraftfullt verktyg som modulerar och populerar informationen som ska in i CMDB.

Fördelarna med CMDB:

CMDB-ramverket CSDM

Common Service Data Model (CSDM) är ett CMDB-ramverk som möjliggör och supporterar olika strategier inom konfigurationshantering. CSDM fungerar som en guide till en best practice hur du ska modellera din konfigurationsdata och implementations-ambition. Många produkter från ServiceNow har databeroenden som existerar inom CSDM-modellen.

Mer om ServiceNow

Förbättra cybersäkerhet och sårbarhetshantering, vilket gör lagarbete lättare för olika avdelningar.
Netgain har tagit fram en digital lösning för svenska organisationer med krav på personalsäkerhet. I lösningen som bygger på ServiceNows standardkomponenter, portaler och automationsflöden, finns genomtänkta strukturer och processer.
ServiceNow medför en rejält förbättrad användarupplevelse för medarbetarna i din organisation.
Med SPM-modulen i ServiceNow får du ett verktyg som samlar och optimerar all data för att öka affärsnyttan.
Få bättre insikt och fatta bättre beslut om risker med realtidsinformation. Öka produktiviteten och sänk kostnaderna genom automatiserade arbetsflöden i hela organisationen, och stöd en effektiv strategi för styrning, riskhantering och efterlevnad (GRC).
Optimera din cybersäkerhet och sårbarhetshantering och underlätta för olika avdelningar att arbeta tillsammans.
Skapa en modern och attraktiv IT-tjänsteupplevelse. Implementera säkra och automatiserade digitala processer för att förutse och förebygga problem, öka produktiviteten och leverera skalbara lösningar.
ServiceNow CSM innebär ett betydligt mer effektivt sätt att arbeta för en kundorganisation. Tidskrävande manuella processer ersätts av automatiserade arbetsflöden som förenklar hanteringen av kundärenden.
Vi lovar inte att du kommer kunna göra allt i ett och samma system. Men vi åtar oss till att du enkelt kommer att nå överallt ifrån en och samma plats, och att samla den information, uppgifter och godkännanden som du behöver i din arbetsvardag​.
Vi lovar inte att du inom kort kommer få en AI-bot som kan svara på alla dina arbetsrelaterade frågor på studs (även om det är slutmålet), men vi åtar oss att göra det enkelt för dig att hitta svaret​.