Manager Hub – en central plattform för chefer på Saab

I en värld där chefer ofta måste jonglera med flera system för att få den information de behöver, såg Saab behovet av en mer effektiv lösning. Införandet av Manager Hub från ServiceNow blev lösningen på problemet.

Manager Hub som en samlande kraft

För Saab-chefer var de dagliga förehavandena att hantera uppgifter, godkännanden och hålla sig uppdaterad på den senaste informationen spridd över flera olika system. Dessutom saknades en kanal för direktkommunikation med chefer.

Målet med Manager Hub var att skapa en samlad plattform där chefer inte bara kunde få en tydlig översikt över sina arbetsuppgifter utan även enkelt hitta all relevant information, både nyhetsartiklar och instruktionsmaterial. Nyhetsflödet i portalen möjliggör riktning av innehåll beroende på vilken del av organisationen man tillhör vilket säkerställer att man som chef enbart nås av information relevant för en själv.

Genom implementeringen av ServiceNow Manager Hub fick Saab en kraftfull lösning som samlar nödvändiga funktioner på ett ställe. Den nya portalen gör det möjligt för chefer att få en helhetsbild av sina uppgifter, godkännanden och andra ärenden som kräver uppmärksamhet. Dessutom kan de enkelt se sitt teams status, hantera on- och offboarding-processer och få tillgång till anställningsrelaterad data via skräddarsydda dashboards. Direktlänkar till andra kritiska system underlättar snabb navigering, och en “verktygslåda” med användbar information och riktlinjer ger cheferna stöd i deras dagliga arbete. Nyhetsflöde säkerställer att cheferna alltid är informerade om det senaste som rör deras roll.

Ett tvärfunktionellt tillvägagångssätt

Projektet med att införa Manager Hub genomfördes i nära samarbete mellan Communications, HR, IT och UX, tillsammans med Netgain. Målet var att skapa en intuitiv och effektiv “One-Stop-Shop” för cheferna, och genom ett nära samarbete mellan alla inblandade parter kunde detta mål uppnås med stor framgång.

Vilka delar av samarbetet mellan Netgain och era interna team tycker du var mest framgångsrika? Hur bidrog det till projektets resultat?

– Samarbetet var nödvändigt för att säkra en bra slutprodukt för cheferna. Vi på communications visste vad vi ville åstadkomma med nyhetsflödet, HR är insatta i processer och flöden som chefer arbetar med och IT, tillsammans med er på Netgain, känner plattformen rent tekniskt och vet hur vi bäst åstadkommer det vi vill uppnå. Fokus låg på användarupplevelsen, plattformen ska inte kräva någon utbildning för att chefer ska kunna använda den – där kom UX med i bilden, säger projektledaren Sarah Westerman, Communication manager på Saab.

En mer samlad och effektiv chefsvardag

Med introduktionen av Manager Hub har Saab inte bara centraliserat viktig information utan också förbättrat chefens förmåga att fatta snabba och välgrundade beslut. Genom att erbjuda en samlad plattform har organisationen inte bara förenklat chefernas vardag utan också skapat förutsättningar för en mer integrerad och effektiv organisation.

Har du märkt några specifika förändringar i effektivitet eller produktivitet sedan Manager Hub infördes? Kan du ge exempel på hur det har påverkat ditt team?

– Manager Hub, eller Manager Central som vi valt att kalla portalen, har bidragit till ett enat sätt att jobba med kommunikationen med chefer. Tidigare gjorde olika affärsområdena och avdelningarna på olika sätt; ett affärsområde hade byggt en egen hub, andra använde nyhetsbrev. Nu har vi en gemensam plattform där vi säkrar att vi inte dubbelarbetar samt att vi har samma strategi och mål för vårt arbete. Manager Central har också öppnat upp för ett bättre samarbete mellan olika funktioner på företaget – vi har alla en viktig roll i att stötta cheferna.

Bild Copyright Saab AB

 

VILL DU VETA MER?

Vi är experter på ServiceNow och pratar gärna med dig om hur vi kan hjälpa din verksamhet.

Fler kundcase

Sandvik har fått en enhetlig lösning som är väldigt kraftfull med stora möjligheter. Med ServiceNow har de gått från 45 servrar till ett enda system för Service Management och Invoicing.
Göteborgs Stad och Intraservice, stadens interna leverantör av IT-tjänster, var i behov av en CMDB. Detta för att få bättre kontroll på sina tjänster och tjänsteerbjudanden som levereras till stadens förvaltningar och bolag.
I stället för ett ålderdomligt it-system har man fått en toppmodern, förvaltningsbar it-plattform som tillgängliggör information mellan olika roller i organisationen i realtid, på ett säkert sätt, fullt av smidiga funktioner.