Lyckas med din CMDB-implementation!

Kunder som haft ServiceNow en tid kan behöva stöttning i hur de kan utnyttja nya funktioner för att öka affärsnyttan. Under 2020 bidrog Johan Kederstedt och Robert Forsman på Netgain till en lyckad implementation av en fullskalig CMDB-lösning, med hjälp av ramverket CSDM. Här delar de med sig av lärdomar och erfarenheter kring CMDB.

Därför är det viktigt med en CMDB

CMDB är ganska tekniskt och det kan vara svårt att mäta – man ser inte effekten omedelbart. Många tycker därför att det räcker med en light-version. Vi ser CMDB som själva hjärtat i flera av ITIL-processerna för att få ut maximal nytta. CMDB ger ökad transparens på de områden ni vill ha operativ översyn på. Det gör det också möjligt att proaktivt fånga upp fel som kan påverka tjänster eller andra kritiska system i organisationen. CMDB  hjälper också stödprocesser att snabbare identifiera issues genom relationer, event eller mätning på tjänster. 

Man upptäcker nyttan med CMDB mer och mer allteftersom lösningen används, och det ger snabbt positiva ringar på vattnet till omkringliggande funktioner och områden. 

Projektgrupp med samma mindset

Det är viktigt att acceptera var man står – det är OK att vara nybörjare på CMDB! Alla i projektgruppen måste ha samma utgångspunkt och förväntningar. Det går inte att dra igång ett större projekt från scratch, alla måste ha samsyn och acceptera den nivå man faktiskt befinner sig på.

Börja enkelt

Börja smått och avgränsat för att sätta strukturen och håll dig till scopet. Sätt en enkel grund med en liten databas och några få integrationer och bygg ut stegvis. Lägg inte till bra-att-ha-attribut, de får snabbt projektet att svälla och spräcker budgeten. Parkera dem och spara till fas 2. 

ServiceNow pratar om faserna krypa-gå-springa-flyga i sin CSDM modell. En bra sammanfattning tycker vi och applicerar den även på införandet av CMDB.

Underskatta aldrig en out-of-the-box-lösning

Krångla inte till det. ServiceNow har en out-of-the-box-lösning för fullskalig CMDB som ger en kostnadseffektiv förvaltning. Den är enkel att hantera och är en bra hjälp att komma igång snabbare. 

Ta hjälp av Discovery

Många har den men inte alla vet hur man ska använda den. Discovery-tjänsten hos ServiceNow är ett effektivt hjälpmedel för att populera och modellera CMDB med information. Tjänsten lyssnar av all tillåten trafik i nätverket, samlar upp relevant information för varje attribut och relaterar objekten på rätt sätt för CMDB:n. Discovery kräver en del förståelse för indatan och implementation men där bistår Netgain gärna. Vi har ett nära samarbete med ServiceNow och hjälper dig till ett lyckat resultat.

Glöm inte informationssäkerheten 

Sist men inte minst – ta med informationssäkerhet från start. Då slipper du tråkiga överraskningar på slutet som att känslig information når fel personer. Vilket innebär att du behöver göra om och göra rätt. Bättre då att göra rätt från början.

Skriven av:

Dela

Föregående nyhet
Vi lanserar Netgain Campus
Nästa nyhet
Mot ett fossilfritt Sverige!

Fler nyheter

Alla

Nytt kontor i Malmö

Pressmeddelande 2021-09-07 Netgain öppnar kontor i Malmö För att möta en ökad efterfrågan öppnar Netgain nu även ett…
Alla

Roboten GÅrdon

Pressmeddelande 2021-06-30 Roboten GÅrdon frigör tid för mer värdeskapande aktiviteter Gästrike återvinnare automatiserade ärendehandläggningen för två ärendetyper gällande…
Meny