HR ServiceNow

ServiceNow för HR-avdelningen

ServiceNow innebär ett betydligt mer effektivt sätt att arbeta för en HR-avdelning. Tidskrävande manuella rutiner ersätts av automatiserade digitala händelser. Checklistor skickas ut per automatik till HR-specialister, färdiga arbetsflöden finns uppsatta för både chefer och medarbetare samt fördefinierade svar och mallar för vanliga frågor och svar.

Dessutom får HR digitala verktyg för kategorisering, prioritering och uppföljning av ärenden. För organisationens ledning blir ServiceNow ett värdefullt employer branding-verktyg, som kan bidra till att ge medarbetarna en positiv upplevelse av kontakterna med HR, och därmed också en positiv upplevelse av arbetsgivaren. 

Fördelar med ServiceNow

  • Skapar struktur för ärendehantering och arbetslivsrelaterade frågor från anställda   
  • Erbjuder användarvänlig och kraftfull HR-portal för anställda, chefer och HR specialister
  • Avlastar och frigör tid
  • Ger ökad kontroll av arbetsfördelning, kvalitet och omfattning i en HR-avdelning eller specialistgrupp
  • Systemet skapar en erfarenhetsbank med kunskapsartiklar, tidigare lösta ärenden samt mallar för HR-specialister att enklare hantera sina vardagliga uppgifter
  • Enkelt att integrera med HR-system, som SAP SuccessFactors eller Workday
  • Enkelt att skapa flöden flöden mellan flera olika avdelningar som IT, HR, Fastighet eller Ekonomi

Förbättrade användarupplevelser med ServiceNow

ServiceNow medför också en rejält förbättrad användarupplevelse för medarbetarna. Det blir betydligt smidigare och enklare att sköta kontakterna med HR, där man som anställd får bättre kontroll över de enskilda momenten som sker i ens anställningslivscykel. Medarbetarna får ett bättre stöd och ökad trygghet, inte minst vid extra viktiga och minnesvärda ögonblick som onboarding, föräldraledighet och offboarding. 

ServiceNow för HR – så funkar det

  • Plattformen har en färdigutvecklad applikation för HR-avdelningar med moduler som HR Case Management, HR Knowledge Management, Dokumenthantering och hantering av On-och Offboarding.
  • Applikationen installeras på en antingen redan installerad ServiceNow-plattform som finns i organisationen eller på en helt ny ServiceNow-implementation.
  • En HR-portal, Employee Service Center, skapas med specifikt innehåll som formulär, kunskapsdatabaser och användarprofiler, allt anpassat efter organisationens behov.
  • Ett användargränssnitt för HR-specialister skapas för att enkelt administrera anställdas aktiviteter och ärenden.
  • Det finns automatiserade flöden för preboarding, on- och offboarding färdiga att använda, de kan också anpassas efter utifrån specifika krav och önskemål.
  • Man når ServiceNow via en vanlig webbläsare, systemet fungerar lika bra på dator, mobil och surfplatta

Vill du veta mer? Kontakta oss gärna!

Det finns mycket mer att berätta om fördelarna med ServiceNow för HR-funktionen. Hör gärna av dig till oss med dina frågor så hjälper vi dig gärna.

Digitalisera användarupplevelser
Istället för att fokusera på ”Employee Lifecycle” väljer vi att fokusera på dessa händelser, ”Moments that matter”, och skapar de bästa användarupplevelserna för medarbetaren.

HR ServiceNow - Erbjudande

Läs mer om

Service Automation

Service Automation Vi på Netgain är specialister på att automatisera processer och tjänster, och hjälper ditt företag eller organisation till automation på ett enkelt, snabbt och rationellt sätt. Det här…
Läs mer
HR-digitalisering

HR Service Management

HR Service Management handlar om att strukturera, automatisera och effektivisera komplexa HR-processer och tjänster genom hela organisationen.

Läs mer

IT Service Management

Ett kraftfullt och modernt ITSM-verktyg effektiviserar arbetet och avlastar personalen på IT-avdelningen. Framförallt sätter det IT i förarsätet.

Läs mer
Meny