Service Automation

Vi på Netgain är specialister på att automatisera processer och tjänster, och hjälper ditt företag eller organisation till automation på ett enkelt, snabbt och rationellt sätt.

Det här är Service Automation

Begreppet Service Automation innebär att leverera tjänster/service på ett helt automatiserat sätt. Användaren kan då sköta sina ärenden när som helst på dygnet, med hjälp av någon form av portal eller app. Om tjänsten är väldesignad behöver användaren inte ha kontakt med någon från företaget som erbjuder tjänsten. 

Service Automation är också processen att integrera olika system och verktyg i automatiserade processer i olika lager och skapa ett enhetligt gränssnitt för alla arbetsflöden. Det bidrar till att genomlysa företagets affärsflöden och hjälper till att slimma serviceprocessen.

Därför ska du arbeta med automatiserade tjänster

Dagens konsumenter har flyttat ut på nätet och är vana vid sömlösa digitala upplevelser, hela vägen från informationssökning till köp och reklamation. De förväntar sig hög service, snygg design och att snabbt kunna lösa sina ärenden. Samma sak för medarbetarna – de vill snabbt kunna lösa sina HR- och IT-relaterade ärenden till exempel, vara produktiva och känna att de arbetar på ett modernt företag.

Den ökande efterfrågan på automatiserade tjänster – externt och internt – i kombination med faktorer som GDPR och ökade krav på informationshantering gör att Service Automation idag är ett måste.  

Fördelar med Service Automation:

  • Förbättrade användarupplevelserI och med att alla tjänster är baserade på data kan man leverera rätt service och tjänster till kunder och medarbetare.
  • Bättre serviceOlika ärenden skickas direkt till rätt personer på rätt avdelning, och blir därmed snabbare åtgärdade.
  • Höjd produktivitetEftersom medarbetarna inte behöver spendera mer tid än nödvändigt på serviceärenden kan de ägna sig åt sitt arbete istället.

Automatiserade tjänster gör livet lite enklare

Det finns mängder av applikationer för Service Automation. Oavsett verksamhet handlar det om att ge bästa möjliga service, vilket i sin tur leder till glada kunder och nöjda medarbetare! Här några vanliga användningsområden:

  1. SjälvbetjäningKunderna kan spåra de paket som de har skickat liksom paketen de väntar leverans på. De kan spåra leveranser och betala online, utan att du behöver göra något.
  2. Email Response Management Systems (ERMS)Gör det möjligt att skicka skräddarsydda automatiska svarsmail till ett stort antal mottagare. Inklusive stavningskontroll på flera språk, mätdata och färdiga designmallar.
  3. ReservdelshanteringFältteknikerna har alltid tillgång till aktuell status på reservdelslagret. De kan kolla om det finns reservdelar hos kollegorna eller på det lokala byggvaruhuset. Samt hantera felanmälan av olika slag.
  4. SchemaläggningSchemalägg serviceteknikernas arbete utifrån timmar, dagar eller månader. Systemet håller koll på individens specialkompetens, tillgänglighet, timkostnad och så vidare. Liksom kundens uppgifter, öppettider, adress, serviceåtgärd och serviceavtal.
  5. PersonalhanteringGör det lätt att hålla reda på medarbetare, konsulter och timanställda vare sig de jobbar hemma, är spridda över världen eller befinner sig i olika tidszoner.

Service Automation Framework  

Service Automation Framework, SAF, är en praktisk metod för att designa och implementera automatiserade tjänster. Vi på Netgain tillämpar metoden som bas i våra automatiseringsprojekt och håller även utbildning och certifiering via partnerskap med Service Automation Framework Alliance, SAFA. 

Läs gärna mer om SAF Service Automation Framework  

Netgains erbjudande inom Service Automation

Allt vi gör på Netgain handlar om att automatisera processer och tjänster, i större eller mindre omfattning. Vi digitaliserar och automatiserar arbetsuppgifter och flöden för alla typer av uppdragsgivare och verksamheter. Vi gör endast en sak, och vi gör det bra. Har du några funderingar kring automatisering? Kontakta oss, vi hjälper dig gärna!

Våra White Papers inom Service Automation

Digitalisera verksamhetsprocesser
White Paper Digital Business Workflow
Digitalisera användarupplevelser
White Paper Enterprise Onboarding
Smidig internfakturering
White Paper Order To Invoice

Läs mer

Utbildning: Service Automation Foundation

Utbildning i Service Automation Framework Den här utbildningen vänder sig till dig som är intresserad av att lära dig hur man designer automatiska tjänster. Vi kommer under kurstillfället att lära…
Läs mer

Service Automation Framework

Service Automation Framework Service Automation Framework är en praktisk metod för att på ett effektivt sätt designa och implementera automatiserade tjänster. Vi tillämpar metoden som bas i våra projekt samt…
Läs mer

Automatisering

Automatisering hjälper företag och organisationer att behålla – och förbättra – sin konkurrenskraft. Oavsett vad du vill få ut av automatisering, kan Netgain hjälpa dig.

Läs mer
Meny