Använd digital arbetskraft för automation av processer

Vad är Robotic Process Automation?

Robotic Process Automation, eller RPA, är en teknik som möjliggör att konfigurera en mjukvara, en robot, för att efterlikna och genomföra samma uppgifter i ett digitalt system som en människa utför. Robotarna interagerar med de traditionella användargränssnitten för att tolka, utföra uppgifter, återkoppla och kommunicera för att utföra en eller flera uppgifter i en affärsprocess.

En robot kan frigöra tid i organisationen så att anställda kan fokusera på andra viktiga uppgifter. Därtill är den stora skillnaden att en robot aldrig behöver sova, gör noll misstag, den är helt enkelt vaken 24/7/365.

Till skillnad mot traditionella IT-lösningar för automation möjliggör tekniken med RPA att samma typ av automation kan realiseras till en bråkdel av kostnaden samt tiden det annars skulle ta. RPA använder sig även av existerande gränssnitt, infrastruktur och system vilket gör att behov av förändringar i dessa för att automatisera en tidigare manuell process är minimala.

En robot kan imitera de flesta, om inte alla interaktioner som en människa normalt kan göra i ett system. De kan logga in i applikationer, flytta filer och mappar, kopiera och klistra in information, fylla i formulär samt extrahera icke-strukturerad information från dokument med mera.

Robotic Process Automation

Hör av dig så kontaktar vi dig.

  • Från och med den 25 maj 2018 får den europeiska dataskyddsförordningen effekt (The General Data Protection Regulation - GDPR). Netgain bryr sig om din integritet och personuppgifter. För att kunna kontakta dig behöver vi ditt samtycke att för att spara dina personuppgifter.

Erika Malmberg, VD inTechrity

“Roboten frigör 168 timmar per månad från våra mänskliga medarbetare”

Företaget inTechrity har bestämt sig. Alla rutiner som inte skapar kundnytta ska skötas av robotar. Med hjälp av Netgain har inTechrity fått en ny digital kollega. Roboten har redan lyckats frigöra 168 arbetstimmar per månad från de mänskliga medarbetarna. Timmar som de nu kan ägna åt att utveckla kunderna istället för att administrera dokument tillsammans dem

RPA med Netgain

Netgain är experter inom service automation, dvs design och implementation av automatiserade tjänster. För att realisera detta använder vi oss av en standardiserad metodik etablerad av ”Service Automation Framework” (SAF) samt har partnerskap med de bästa systemleverantörerna för automation. För RPA är Netgain partner med UiPath.

Med Netgain och UiPath kan RPA effektivt implementeras som en del i att automatisera sin tjänsteleverans. Med UiPath kan vi etablera:

• Ett designer-verktyg för att effektivt utveckla och etablera processer hos robotarna
• En eller flera robotar, vilka kräver uppvaktande av människor eller vilka kan agera helt själva, för genomförande av automationen
• Orkestrering för att på ett så effektivt sätt som möjligt hantera flera robotar parallellt
• Övervakning av utförande och processer

Implementationen kan ske antingen lokalt i en organisation eller genom att låta robotarna existera i Netgains datacenter i Sverige. Detta är en möjlighet att hyra en digital arbetskraft som tjänst, där säker kommunikation sker via Netgains robotar och organisationens system.

Vid implementation av RPA läggs initialt fokus på att besvara frågan; 
”Vilka uppgifter i en process ska vi automatisera med RPA?”
Det är en viktig nyckel för att identifiera rätt kandidater och därmed skapa ett så stort värde som möjligt från början av en RPA-resa och för att prioritera rätt helt enkelt.

Följande punkter kan vara viktiga att överväga för att välja ut process att automatisera med RPA:

  • Processen är återkommande, repetitiv och involverar manuellt arbete hos individer
  • Regler, instruktioner, finns tydligt för hur utförandet skall ske
  • Lågt antal varierande scenarion
  • Processen triggas mha standardiserad och konsekvent input
  • Processen utförs ofta (hög volym)
  • Metodik och gränssnitt runt processen är dyrt eller omfattande att förändra
  • Processen är välkänd, dokumenterad, stabil och med insikt i dess kostnad samt värde

Robotic Process Automation levereras enligt en standardiserad leveransmodell där samtliga steg är väl dokumenterade, från kravspecifikation till produktionssättning vidare till support och förvaltning. Konceptet etableras på standardprodukter från UiPath.
Netgain hjälper företag inom IT och Shared Services med expertis i automation och digitalisering av affärsprocesser. Huvudkontor Kistagången 20 B, 160 40 Kista. Lokala kontor i Göteborg, Karlstad, Norrköping och Lund.

Intervju med Netgain expert Fredrik Spets om Service Automation Framework

Service Automation is more than just provisioning

After running multiple implementation projects using the Service Automation Framework (SAF) as a practice, I thought it would be a good idea to summarize a few thoughts as to why this practice makes a difference. And why I think it will be even more helpful for organizations in the middle of a digital revolution to take more advantage of SAF.

[rd_line color=”#c6c6c6″ margin_bottom=”20″]

Beprövad teknik

Netgains lösningar inom Service Automation bygger på standardverktyg från våra partners UiPath, ServiceNow, Broadcom och ramverket Service Automation Framework.

Hör av dig så kontaktar vi dig.

  • Från och med den 25 maj 2018 får den europeiska dataskyddsförordningen effekt (The General Data Protection Regulation - GDPR). Netgain bryr sig om din integritet och personuppgifter. För att kunna kontakta dig behöver vi ditt samtycke att för att spara dina personuppgifter.

Meny