Tjänstekatalog

En tänstekatalog, eller servicekatalog som det också kallas, automatiserar godkännanden och beställningar och ser till att företag och organisationer kan ge förbättrade användarupplevelser och snabbare service. På köpet sänker man kostnaderna och får nöjdare användare.

Vad är en tjänstekatalog?

En tjänstekatalog är en översiktlig presentation av de tjänster och produkter som en organisation erbjuder; den beskriver vad de gör, vad som ingår och hur man beställer dem. Tjänstekatalogen, som presenterar allt från interna IT-, HR- och fastighetstjänster till andra typer av tredjepartstjänster, kan liknas vid en meny på en restaurang där du kan se vilka rätter som erbjuds. Tjänstekatalogen är en centraliserad funktion som hanterar förändringar i arbetsflöden och tjänsteutbud och levererar integrerade tjänster. Den är också som en användarvänlig onlineshop där användarna enkelt och snabbt kan beställa det de behöver eller ändra sina tjänster och funktioner. Därför kan man säga att tjänstekatalogen har två sidor, en tjänstevy och en teknisk vy. Tjänsterna kan vara prenumerationstjänster men även engångskostnader. 

Tjänstevyn – onlineshopen – bör ha korta, korrekta tjänstebeskrivningar så att användaren får en överblick över vilka tjänster och produkter som erbjuds, och har rimliga förväntningar på hur de utförs/levereras. 

Fördelar med en tjänstekatalog

Effektivare kommunikation

En väldesignad servicekatalog är en centraliserad kontaktpunkt för slutanvändare som får en lista över tillgängliga tjänster och deras attribut. All information samlad på ett och samma ställe, proffsigt och tydligt.

Förbättrad självbetjäning

Företag och organisationer använder onlineportaler främst för ärendehantering och kunskapsdelning. Genom att integrera portalen med en tjänstekatalog blir självbetjäningen bättre och mer omfattande, inte minst för IT-relaterade frågor som service, felanmälan och lösenordshantering.

Standardiserade tjänsteleveranser

Organisationens samlade utbud av tjänster och produkter sammanställs i en katalog med definierade leveransparametrar. En lösning som blir tillgänglig för hela organisationen.

Kontinuerlig förbättring av tjänsterna

Ständig förbättring av tjänster är en viktig del av IT Service Management, ITSM. En tjänstekatalog listar alla tjänster och produkter med underliggande resurser och processer och fungerar som en referensram för att steg för steg optimera utbudet.

Tjänstekatalog i praktiken: Onboarding

Onboarding är ett bra exempel på ett område där en tjänstekatalog sparar tid och ger en bättre användarupplevelse. En ny medarbetare ska ha sådant som dator, bildskärm, telefon och e-postkonto samt tillgång till licensierade program men även kontakt med löneavdelningen och HR. 

Med en tjänstekatalog på plats kan alla dessa tjänster från olika avdelningar paketeras till ett sömlöst tjänsteerbjudande. Genom att organisationen definierar tydliga arbetsflöden sparar man mycket tid och kan leverera professionella användarupplevelser. HR- och IT-teamen behöver bara lägga inkommande förfrågningar i förkonfigurerade arbetsflöden.

Netgains erbjudande

Vi på Netgain är specialister på digitalisering och automatisering och hjälper din organisation att jobba mer effektivt. När vi skapar, hanterar och optimerar tjänstekataloger arbetar vi efter standardramverket ITIL. 

I vårt erbjudande ingår bland annat:

  • Nulägesanalys av befintlig tjänstekatalog
  • Strukturering av era tjänster och skapande av tjänstekatalog
  • Utveckling och optimering av befintlig tjänstekatalog
  • Strategisk rådgivning

Netgain arbetar i första hand med den molnbaserade digitaliseringsplattformen ServiceNow. Vi är Premier ServiceNow Partner vilket borgar för hög service och djupgående kunskaper om plattformen och dess möjligheter.

Vill du veta mer? Kontakta oss så hör vi av oss!  

Vill du prata med en Netgainare?

Du når oss enkelt på telefon och mail, du kan även fylla i formuläret så kontaktar vi dig så fort vi kan.

Meny