Välkommen till Netgain – Karin Andrén!

Karin Andrén är vår nya Business Analyst i Göteborg

– Efter 5 år som Product Owner av ServiceNow på Volvo Cars ville jag gå vidare och framför allt jobba närmare kunden för att hitta smartare arbetssätt, med fokus på hur teknik och automatisering kan utveckla processer och flöden. På Netgain får jag möjlighet att jobba med just det jag brinner för, vilket är effektivisering av processer och skapa mer nytta och nöjdhet hos användare, säger Karin.

Lång erfarenhet av ServiceNow

Du har en bred bakgrund med flera olika roller i bagaget och har många års erfarenhet av plattformen ServiceNow. Hur har din resa sett ut?

– Jag har med mig en Civilekonomexamen från universitetstiden och började min karriär som Controller innan jag ganska snabbt fick en roll som IT-ansvarig. Jag jobbade sedan med att utveckla IT-infrastruktur i 10 år innan jag valde att läsa en masterutbildning inom IT-management. Mina tidigare roller som Project Leader, Business Analyst och Operations Lead har några gemensamma nämnare såsom rådgivning, utbildning, organisering och effektivisering. Jag kommer senast från Volvo Cars där jag utvecklat nyttjandet av ServiceNow från några moduler i ITSM till över 30 moduler för olika verksamheter. Resan med ServiceNow gick från att ta in färdiga moduler till att använda Custom Applications, istället för att exempelvis anpassa ITSM och HRSM.

”ServiceNow är en fantastisk plattform”

Du gjorde en stor digitaliseringsresa med Volvo Cars, Vad tar du med dig därifrån?

– ServiceNow är en fantastisk plattform som har potentialen att gynna många i organisationen, men det kan ibland ta tid att förankra plattformens kapacitet då det inte bara är ett ”case-verktyg”. ITSM och HRSM är bra utgångspunkter och samtidigt goda exempel för att få ordning och reda, samt bra verktyg för att ta bort manuella uppgifter. Det som gav bra skjuts för att få in fler verksamheter var införandet av ServiceNows integrerade Self-Service Portal, då det visualiserades att HR, Finance och IT hade en gemensam yta mot användare. Fler verksamheter ville då också synas på samma ställe, vilket gav möjlighet att stötta och hitta workflows för just deras behov.

– Jag har en mycket god erfarenhet av att introducera ny funktionalitet på ServiceNow-plattformen, men utan att för den sakens skull tappa helhetskollen på plattformens långsiktiga arkitektur. Jag är bra på att förmedla att den största biten handlar om att säkra upp ägarskap och att förankra att verksamheten bär yttersta ansvaret för att verktygen passar alla användare i ett workflow. Ett arbete där utvecklare och arkitekter är med och stöttar så att tekniken fungerar bra i introduktionen av nya arbetssätt

Vad är aktuellt på ServiceNow just nu och vad tror du blir viktigt om vi tittar framåt?

– När företag mognat i nyttjandet av ServiceNow så tror jag vi behöver bli bättre på att påvisa om nyttan med plattformen från ett management- och kostnadsperspektiv. Här tror jag att Custom Applications byggt på ITSM och HRSM kommer att utökas. Machine Learning och Predictive Analysis tror jag också bara är i sin linda, samt bättre visualisering av information.

– Jag ser fram emot att se resultatet av piloten som jag deltog i för ny funktionalitet hos ServiceNow, där flöden kan filtreras och visualiseras för att hitta Best Practice och vart extra insatser krävs för att till exempel skapa snabbare ledtider.

Föregående inlägg
Go Live-tårta – Saab 2020-10-14
Nästa inlägg
Digitalisera HR med ServiceNow

Fler nyheter

Meny